انواع وکیوم فرمینگ

انواع وکیوم فرمینگ


وکیوم فرمینگ از فرآیند گرم کردن یک ورق پلاستیکی تا زمانی که نرم شود و سپس ریختن آن روی قالب و مکیده شدن ورق به داخل قالب به وجود می آید. سپس ورق از قالب خارج می شود .در فرم پیشرفته ، فرآیند تشکیل از کنترل های پیشرفته پنوماتیک ، هیدرولیکی و گرمایشی استفاده می شود ، بنابراین سرعت تولید بالاتر و شکل های دقیق تر را امکان پذیر می کند.

 (HIPS) ، PVC، PET و  ABS متداول ترین مواد ترموپلاستیکی هستند که در این فرایند وکیوم فرمینگ مورد استفاده قرار می گیرند.  هر یک این ترموپلاستیک ها ویژگی های خاصی دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

انواع وکیوم فرمینگ:

۱. Acrylonitrile Butadiene Styrene (ABS)

یک ترموپلاستیک که سخت ، سفت و محکم است. ABS دارای مقاومت خوب در برابر آب و هوا است و حاوی لاستیک است که به آن مقاومت بهتر در برابر ضربه می دهد. بسیار محبوب است زیرا در طیف گسترده ای از ضخامت ها با پوشش و بافت های مختلف ارائه می شود. 

خواص:

مقاومت :بسیار خوب

شکل پذیری : بسیار خوب تعریف شده

جذب رطوبت : دارد

کاربرد: مناسب لوازم بهداشتی ، قطعات خودرو و …

انواع وکیوم فرمینگ

۲. Polystyrene (HIPS)

یکی از پرکاربردترین ترموپلاستیک های موجود در بازار. این ترموفرم ها را به راحتی انجام می دهد و با الگوها و بافت های مختلف در دسترس است. به دلیل مقاومت ضعیف در برابر اشعه ماورا بنفش ، برای کاربردهای خارجی مناسب نیست.

مقاومت :متوسط

شکل پذیری :بسیار خوب و آسان

جذب رطوبت : ندارد

کاربرد : مناسب برای اقلام کم هزینه مثل اسباب بازی، بسته بندی وکیوم فرمینگ و…

انواع وکیوم فرمینگ

۳.PET

 یکی از رایج ترین ترموپلاستیک ها، PET یا پلی اتیلن ترفتالات ، معمولاً برای الیاف مصنوعی و تولید بطری استفاده می شود. پلاستیک PET پس از قالب گیری در حین شکل گیری حرارتی ، باید خشک شود تا مقاومت آن افزایش یابد. محصولات ساخته شده از پلاستیک PET پس از نهایی شدن ، مقاوت بالایی در برابر عناصر خارجی دارند. این پلاستیک همچنین یکی از بازیافت ترین انواع پلاستیک ها است.

مقاومت :متوسط

شکل پذیری :بسیار خوب و آسان

جذب رطوبت : ندارد

کاربرد : بسته بندی وکیوم فرمینگ ،ظروف یکبار مصرف و…

انواع وکیوم فرمینگ

۴.PVC

این پلاستیک که با پلیمریزاسیون سیستم تعلیق ایجاد شده است ، دارای ساختاری سخت و محکم است و از این جهت پلاستیکی سفت و سخت ایده آل است که می تواند در برابر درجه حرارت و ضربه شدید مقاومت کند. هزینه کم آن نیز باعث جذابیت شرکت ها شده است.

مقاومت :بسیار خوب

شکل پذیری : نسبتا اسان

جذب رطوبت : ندارد

کاربرد : برای لوله های فاضلاب ، تابلوهای تجاری ، کابل های برقی ، کفپوش ، لباس چرم مصنوعی…

وکیوم فرمینگ
انواع وکیوم فرمینگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *