آخرین کالایی را که خریداری کرده اید را بیاد بیارید ، آیا چیزی برای خوردن ، نوشیدن ، استفاده کردن یا پوشیدن بود؟می توانید بگویید بسته بندی آن چه احساسی را در شما ایجاد می کند؟ چه تصویری برای اولین بار به ذهن شما خطور می کند؟آیا به سلامت ، طراحی یا ظاهر آن فکر می کنید؟ یا شاید فقط به نقش موقتی آن به عنوان محافظت از محتوا توجه داشته اید.

آنچه که در بین محصولات مختلف روزمره مشابه است این است که به ناچار آنها به هر نوعی بسته بندی می شوند. بسته‌بندی نقش های مختلفی دارد؛از جمله این موارد می توان به حفاظت ، امنیت ، قابلیت استفاده بیشتر ، ظاهر جذاب ، طراحی بهینه و نیازهای خاص مشتری اشاره کرد.

بسته بندی برای انجام یک ماموریت موقت طراحی و تولید میشود، هنگام شروع استفاده از محصولی که داخل آن نگه داری شده یا به محض تمام شدن محتوای بسته‌بندی ، آن را دور میریزید بنابر این نتیجه همان است  به طور موقت آن بسته‌بندی آنجاست.امروزه با اینکه که محصولات روزمره عمر کوتاهی دارند اما تأثیرات طولانی مدتی دارند.

در ادامه  چهار دلیل اهمیت بسته بندی را بیان میکنیم.

۱.محافظت 

هدف اصلی بسته بندی محافظت از محتوای آن در برابر هرگونه آسیب احتمالی هنگام حمل ، حمل و نگهداری است. بسته‌بندی محصول را در طول زنجیره ی تدارکات از تولید کننده تا کاربر نهایی سالم نگه می دارد.بسته‌بندی محصول را از رطوبت ، نور ، گرما و سایر عوامل خارجی محافظت می کند. این مهمترین هدف از بسته بندی است. در کل ، هدف از بسته‌بندی محافظت است ، اما یک تفاوت بین یک بسته‌ بندی هوشمند و خوش طراحی و یک بسته‌بندی بدون طراحی متناسب وجود دارد.

 

 

۲.سلامت 

اهمیت بسته بندی در سلامتی  محتویات داخل و مصرف کنندگان دارد. بسته‌بندی باید حاوی اطلاعات مهمی از محصول باشد . به عنوان مثال ، برای محصولات غذایی تاریخ بسته‌بندی و لیست مواد تشکیل دهنده باید به وضوح روی بسته‌بندی های دارویی و غذایی مشخص باشد. هیچ ماده شیمیایی مضر نباید از مواد بسته بندی به مواد غذایی منتقل شود چه از مواد بکر تولید شده باشد و چه از مواد بازیافتی. علاوه بر این ، اگر حاوی مواد سمی باشد ، باید از روی بسته‌بندی مشخص شود. تمام این اطلاعات باعث افزایش ایمنی محصول برای مصرف کننده می شود.

۳. جذابیت

بسته‌بندی قسمت مهمی از مارک کالا و بازاریابی را به حساب می آورد. یک بسته‌بندی منحصر به فرد می تواند جذابیت محصول را افزایش داده و در نتیجه تمایل به خرید محصول را تحت تأثیر قرار دهد. بسته‌بندی به اندازه خود محصول مهم است. هدف آن برجسته شدن در قفسه یا وب سایت ، افزایش فروش ، ارائه اطلاعات مربوط به محصول و افزایش علاقه است. دو سوم مردم می گویند که بسته‌بندی در تصمیمات خرید آنها تأثیر دارد. یک بسته ‌بندی همچنین می تواند یک داستان کامل در مورد تجارت پشت محصول و تأثیرات زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی محصول داشته باشد. بسته‌بندی ابزاری برای بیان ارزشهای شرکت و مزایای بزرگی است که این محصول برای مصرف کننده به همراه دارد.

اهمیت بسته بندی
اهمیت بسته بندی

۴. قابلیت

استفاده مصرف کنندگان به دنبال بسته‌بندی مناسب برای اهداف مختلف هستند. قابلیت استفاده از بسته ‌بندی فقط توسط مصرف کنندگان قضاوت می شود. بسته‌ بندی باید به راحتی باز و بسته شود ، پس از استفاده به راحتی جمع شود و مرتب شود برخی از نیازهای مصرف کنندگان را برآورده کند. علاوه بر این ، طراحی بهینه قابلیت استفاده را افزایش می دهد.  

نهایتا به بسته ‌بندی به چشمی فراتر از محافظت از محصول نگاه کنید.زیرا آن یک ابزار بازاریابی ضروری است که از برند تجاری پشتیبانی می کند.

بر بهترین ویژگی های محصول تأکید دارد و تجربه ای فراموش نشدنی را برای مشتری ایجاد می کند. بسته‌ بندی دروازه ای است که می تواند محصول  و شرکت شما را به سطح بالاتری برساند و بار بزرگی را در تبلیغات برند و کالای شما به دوش گیرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *