فرایند وکیوم فرمینگ

فرایند وکیوم فرمینگ


وکیوم فرمینگ یکی از قدیمی ترین و رایج ترین روش های پردازش مواد پلاستیکی است. محصولات ساخته شده از وکیوم در اطراف ما هستند و سهم عمده ای در زندگی روزمره ما دارند.

این فرایند شامل گرم کردن یک ورق پلاستیکی تا زمانی که نرم شود و سپس کشیدن آن روی قالب وکیوم که ورق را به داخل قالب می کشاند  تا ورق به شکل قالب دراید. در ادامه به فرایند وکیوم فرمینگ که شامل چند مرحله است میپردازیم.

با ما همراه باشید

وکیوم فرمینگ

۱طراحی تا تولید قالب

ساخت قالب وکیوم با طراحی سه بعدی و نقشه های مختلفی انجام می گیرد . برای ارائه ی آن سلیقه ی مشتریان و نوع محصول را در نظر می گیرند و سپس با یکی از روش های ساخت قالب تولید میشود.

۲انتخاب ورق پلاستیکی مناسب

بر اساس نیاز و نوع محصول برخی معیار ها مثل مقاومت بسته بندی، شفاف بودن یا بهداشتی بودن ان یکی از ورق های پلاستیکی (ABS,PET,HIPS,PVC) انتخاب می شود.

۳قرار دادن قالب در قالب بند

بعد از طراحی و  ساخت قالب همچنین انتخاب نوع ورق پلاستیکی مرحله ی تولید بسته بندی وکیومی اغاز می شود. در این مرحله قالب را بصورت ثابت و مناسب در قسمت قالب بند دستگاه وکیوم فرمینگ قرار می دهند.

فرایند وکیوم فرمینگ

۴قرار دادن ورق روی قالب

در این بخش  ورق پلاستیکی انتخاب شده که بصورت شیت یا رول می باشد، بین قالب  و گیره نگه دارنده قرار می گیرد به اندازه ای که محکم شود، بسته می شود.

۵گرم کردن ورق پلاستیکی

در این بخش  ورق پلاستیکی توسط یک هیتر که در بالای دستگاه قرار دارد، گرم می شود تا ورق نرم و قابط انعطاف شود. گرمایش باید در دمای مناسب و بصورت یکنواخت باشد تا در هنگام شکل دهی به مشکلی برنخوریم.

فرایند وکیوم فرمینگ

۶ تشکیل وکیوم فرمینگ (شکل دهی ورق)

بعد از اینکه ورق پلاستیکی با حرارت مناسب و یکنواخت گرما دید و نرم شد  حالا آمادس  برای شکل گیری، روی قالب سرد می نشیند، سپس بلافاصله هوای بین قالب و ورق توسط پمپ وکیوم تخلیه می شود تا ورق بطور کامل روی قالب قرار بگیرد ، این مرحله مهمترین بخش تولید وکیوم فرمینگ است.

۷خنک سازی ورق و جدا کردن آن

در این بخش ورق پلاستیکی شکل داده شده توسط دستگاه های مخصوص خنک میشود ، سپس محصول را از قالب جدا میکنیم.

۸برش دادن اضافات محصول نهایی

آخرین مرحله در فرایند وکیوم فرمینگ برش اضافات ورق  شکل دهی شده است  . و در اخر قرار دادن محصول ، هوا گیری و پرس کردن وکیوم فرمینگ با مقوا   می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *